Aslında nereden başlasam bilemiyorum çünkü her Ubisoft imzalı bir oyunu incelediğimde temelde aynı şeyleri tekrar ediyormuşum gibi hissediyorum. Esasında bunun nedeni elbette oyunların temel aldığı yapının benzerliği, hakkını verelim aralarından sıyrılabilen ve iyi iş çıkaran oyunlar da çıkmıyor değil. Star Wars Outlaws‘ın tam da bu denklemde hangi yerde kendini konumlandıracağını çözmek güçtü, oyunun duyurulduğu an “Tamam, sırada Star Wars temalı Far Cry var” naraları atmaya başlamıştık ama ilk gelen detaylar Ubisoft’un farklı bir şey deneme peşinde olduğunu da gösteriyordu. E el mahkûm, körü körüne olmasa da geliştiricilerin söylediklerine inanmamız gerekiyordu ama son yıllardaki Ubisoft oyunlarında nasılsam bu oyunda da düşük beklentiye sahip bir şekilde beklemeye koyuldum.
Geçtiğimiz hafta Ubisoft’tan beklenen mailin gelmesi sonrası oyunu deneyimleme fırsatına eriştim. Elbette birçok detayıyla birlikte incelememizde oyunu güzel bir şekilde süzgeçten geçireceğiz ama şahsen incelemeye derinlemesine girişmeden önce ufak tefek detaylar vermeyi de seviyorum. Önce aklınızdaki o en önemli soruyu yanıtlayacağım ama muhtemelen kafanızı daha fazla karıştıracağım. “Star Wars Outlaws gerçekten de Star Wars evreninde geçen Far Cry mı?” Cevap hem evet hem de hayır. E o zaman hem bu cevabın nedenini öğrenmeye hem de daha derin detaylara geçelim madem.
Beklentiler, umutlar, sonuçlar…
Öncelikle şunu belirteyim, Star Wars filmlerinin büyük çoğunluğunu izlemedim. Evrene dair az çok bilgim var ama her şeyi bildiğimi kesinlikle iddia etmiyorum. Hatta sırf bu yüzden EA’in Star Wars Jedi serisine “Abi bir şey anlamadan oynamış gibi olmayacak mıyım?” düşüncesi yüzünden yıllar sonra girişmiş birisiyim. Şimdi bu kısımda anlaştıysak devam edelim. Ön yargımı ve korkumu yıkmamı başaran Star Wars Jedi serisi özellikle de son oyun Star Wars Jedi: Survivor, benim için serinin ve oyunun bambaşka bir yere konumlanmasını sağlamıştı. Daha eskilerde en az bu kadar başarılı oyunlar da vardı elbet ama evrene dair bilgimin sınırlı oluşu, muhtemel kuvvetle daha fazla keyif almamı ve daha fazla şaşkınlık yaşamamı sağlamıştı.
Star Wars Outlaws’tan daha fazlasını beklemiyordum, öyle ki oyuna dair beklentim de zaten oldukça düşüktü ama açık dünya formatının pazarlama materyali olarak kullanıldığı bir noktada ister istemez daha derin, detaylı ve yaşayan bir açık dünya görme isteğini yok sayamıyorsunuz. Star Wars Jedi: Survivor’un gezegenlerinin kötü olduğunu kesinlikle iddia etmiyorum ama canlı hissettiriyorlar mıydı? Bence hayır. Hatta ben her şeyin Cal’ın etrafında dönüyor hissinden gerçek anlamda rahatsız oluyordum. Star Wars Outlaws’a dair en önemli beklentim, gezegenlerinin ve evrenin yaşıyor hissettirmesi ve ana karakterimizin var olan her sorunun tek çözüm kaynağı olduğuna dair bir hissi bana hissettirmemesiydi. Bu konuda tatmin olduğumu söyleyebilirim ama detaylarına girişmeden önce biraz hikâyeyi ele alalım.
Soyguncu hikâyelerine bir yenisi daha
Star Wars Outlaws bizi galaksideki yeni bir yüz olan Kay Vess ile tanıştırıyor. Hikâyemizde küçük, sevimli ve oyunda bize birçok konuda yardımcı olan evcil hayvanı Nix’ten başka kimsesi olmayan, kendi hâlinde bir kızımız olan Kay Vess’in, memleketi Canto Bight’ta bir soyguncu ekibine girmesinin ardından işler sarpa sarıyor ve Kay kısa süre sonra kendini kaçarken buluyor. Kay Vess elbette bu kaçışı yanında gezegenin en değerli uzay gemilerinden biri olan Trailblazer ile gerçekleştiriyor.
Star Wars Outlaws, kaçış sürecinizde ekibinizi oluştururken aynı zamanda bir dizi dünyayı da deneyimlemenize olanak tanıyor. Oyun bu süreçte hem Kay’e hem de oyunculara daha önce hiç deneyimlemediği galaksinin ücra köşelerini birer birer sunuyor. Toshara’nın ayı, Kijimi’nin donmuş şehri, Akiva’nın ormanla kaplı dünyası ve ikonik çöl gezegeni Tattooine oyunculara yepyeni fırsatların kapısını aralıyor.
Star Wars Outlaws’ın kendine özgü itibar sistemi
Star Wars Outlaws’taki her dünya, İmparatorluk ve Asi İttifakı’ndan Kay’in galaksideki konumunu iyileştirmek için iş alabileceği çeşitli suç örgütlerine kadar Dış Halka’da faaliyet gösteren çeşitli grupları içerisinde barındırıyor. İmparatorluk ile iyi geçinmek mümkün olmasa da çeşitli suç grupları ana karakterimiz Kay’in aldığı işe bağlı olarak kendisine müttefik ya da düşman olabiliyor. Oyunun sunduğu itibar sisteminin temeli de burada yatıyor. Star Wars Outlaws’daki itibar sistemi birçok oyuna kıyasla farklı bir yaklaşıma sahip. İtibar sistemindeki amaç asla her gruba karşı olan itibarınızı en üst düzeye çıkarmak değil çünkü bir gruba fayda sağlayan bir iş daima diğerinin zararına oluyor. Bir grubun gözüne girmek size eşsiz teçhizatlar ve kontrol ettikleri bölgelere daha kolay erişim sağlıyor. Yine de birçok iş ve hikâyenin gidişatındaki birçok fırsat, oldukça iyi ilişkilere sahip olduğunuz gruplarla olan ilişkinizi baltalamanıza neden olabiliyor.
İtibar sistemindeki bu düzenli değişim, farklı gezegenlerdeki farklı alanlara ne zaman erişebileceğinizi daima değiştirerek sizi hem diken üstünde tutarken hem de stratejik bir oynanışa itiyor. Oyunun dünyasını canlı hissettirmeye yarayan bu sisteme dair basit bir örnek vermek gerekirse, örneğin bir görevde bir gruptan bir şey çalmanız gerekiyorsa, önceden onlar için birkaç iş yaparsanız böylece o görev için oraya gittiğinizde rahatsız edilmeden içeri girebilirsiniz. Düşmanlarınızın size karşı olan görüşlerini etkilemek ne kadar kolay gibi gözükse de sistemin temelini kavrayıp oynanışınızı şekillendirdikçe aslında dengeyi sağlamanın ne kadar önemli ve dikkat gerektirdiğini görebiliyorsunuz. Ayrıca ana karakterimiz Kay, Jedi’dan Cal’ın sahip olduğu gibi “ışın kılıcınla tüm mermileri otomatik olarak saptırma” gibi yeteneklere sahip olmadığından çoğunlukla siperlere ve gizliliğe bağlı kalmak zorunda kalıyor.
Bir İmparatorluk bölgesine girmek gerçek anlamda zor ve bir avuç Stormtrooper’la bile başa çıkmak defalarca kez ölmenize ve oyun kaydınızı geri yüklemenize neden olabiliyor. Gizlilik görevlerinde çoğu zaman fark edilmek görevi başarısız saymıyor ancak oyun gizliliği tercih etmediğiniz için sizi cezalandırma konusunda ciddi anlamda bonkör. Bu noktada da Cal nasıl ışın kılıcına güveniyorsa Kay de evcil hayvanı Nix’e güveniyor. Ortalama bir evcil hayvandan daha akıllı olan Nix, savaş içinde ve dışında çeşitli farklı kullanımlar için doğrudan kontrol edilebiliyor. Nix’e vereceğiniz görevler doğrultusunda Nix alarm panellerini devre dışı bırakabilir, kapıları açabilir, patlayıcıları patlatabilir, toplamanız gereken öğeleri toplayabilir ve düşmanların dikkatini dağıtabilir. Aynı zamanda Nix’e görev atadığınız komut tuşu, oyundaki radar duyunuz işlevini de görüyor ve çevrenizdeki düşmanları ve etkileşime girilebilir nesneleri sizler için vurguluyor.
Geliştirmeler ve mini oyunlar fazlasıyla vaktinizi alacak
Kay oyun boyunca sistemleri hackleyebilir ve gizemli yerlere girebilmek için kilitleri kırabilir ancak bu mini oyunlar çok geçmeden tekrara bindiği için ilk başta verdiği keyfi artık verememeye başlıyor. Kilit açma üzerine olan mini oyun, kilit dönerken bip seslerinin temposuna ayak uydururak R2’ye basma üzerine kurulu. Ayrıca düşmanlar tarafından fark edilmeden önce bunu genellikle hızlı bir şekilde yapmanız gerektiği göz önüne alındığında bir süre sonra bırakın tek düze hâline dönüşmesini, ekstra olarak zorlayıcı da bir hâl alıyor. Bir diğer mini oyun ise tıpkı Wordle benzeri kodları veya sayıları doğru şekilde yerleştirme üzerine dayalı. Bu biraz daha keyifli olsa da yine çok kolay bir şekilde tekrara düşüyor çünkü yerleştirdiğiniz şekil veya sayıların herhangi bir düzeni yok, yani tamamen rastgele. Tek yapmanız gereken deneme yanılma yoluyla doğruya ulaşmak. Mini oyunların tamamının erişilebilirlik ayarlarından devre dışı bırakılabileceğinin de altını çizelim.
Star Wars Outlaws, Kay’in soygun hikâyesinde ilerlerken sahip olduğunuz şeyleri geliştirmek için size birkaç yol sunuyor. Oyun süreniz boyunca geminiz ve speeder’ınızı geliştirebilir, mini oyun becerilerinizi artırabilir, blaster’ınız ve teçhizatlarınızı geliştirebilirsiniz. Bu yükseltmeler genellikle ziyaret ettiğiniz her gezegende yer alan benzersiz parçalara ihtiyaç duyuyor, bu da itibar sisteminin temelinde yatan grupları sıklıkla ziyaret etmeniz gerektiğini gösteren bir diğer durum.
Ayrıca galaksi genelinde az önce bahsettiğim geliştirilebilir her şeyinizi geliştirmek ve yeni beceriler edinmek için ihtiyaç duyacağınız çeşitli uzmanlarla tanışacaksınız. Her uzman, belirli öğeleri bularak veya becerilerine bağlı farklı meydan okumaları ve görevleri yaparak açabileceğiniz bir dizi beceri sunuyor. Sadece hikâyeye odaklansanız bile ilerledikçe bu becerilerin makul bir kısmının kilidini açacaksınız ve bu süreçte evrenden pek çok tanıdık yüzle karşılaşacaksınız.
Grafikler ve performans eğlencenizi baltalıyor
Kay ve Nix ile evreni keşfetmek her ne kadar eğlenceli olsa da bu süreçte bir dizi hata da sizleri bekliyor. Örneğin karakterler zaman zaman sahnelerde acayip derecede anlamsız şekillerde durabiliyor, ara sıra dokular olması gerektiği çalışmıyor ve spesifik bazı hareketlerde Kay’in hareket animasyonları bug’a girebiliyor. Hazır rahatsız olduğum noktalara girmişken grafiklere de değinmek istiyorum. Oyun sektöründe grafik hiçbir zaman ilk sırada konumlandırdığımız bir şey olmadı ancak sektörün bu denli gelişmesi, grafiklerin de artık yeni nesil gibi hissettirmesi gerektirdiğini düşündürtüyor.
Öyle ki yapımcıların istediği minimum sistem gereksinimlerinin acayip seviyelere ulaşması, “Oyun ne tür bir görsellik sunacak ki böyle bir gereksinime ihtiyaç duyuyor?” sorusunu sordurtuyor. Star Wars Outlaws ne yazık ki tam da bu noktada o kadar başarısız bir iş çıkarmış ki, grafiklerin bırakın son 5 yılın seviyesinde olmasını, PS3’e çıksa şaşırmazdım diyebilirim. Örneğin oyuna ilk girdiğim ve açık dünyaya bırakıldığım anda kaplamaların yüklenmediğini sanıp duraksadım ve çok geçmeden o kaplamanın maksimum o kalitede işlendiğini fark ettim. Üstelik en iyi grafiği görebilmek için 30 FPS’e kilitli olan Kalite modunda oynuyordum.
Bir diğer sorun da burada başlıyor. Oyun PS5 tarafında Kalite, Performans ve Kalite Odaklı 40 FPS seçeneği sunuyor ancak bunların hiçbiri olması gerektiği gibi çalışmıyor. Kalite ve Performans seçenekleri arasında grafik olarak neredeyse fark yok ve Kalite modu 30 FPS sabit performans veremiyor. Dahası Performans modu da sabit 60 FPS veremiyor. Üstelik grafik ve performanstaki bunca sıkıntının üzerine karakterlerle olan diyaloglarda giren sahne kamerasında karakterlerin mimikleri ve yüzleri o kadar kötü modellenmiş ve diyalog tonlamalarında o kadar uyumsuz ki, bir süre sonra kendini bu kadar canlı hissettirmeye çalışan bir dünyada bu kadar fazla yapaylığa dayanamaz hâle geliyorsunuz. Belki bu saydıklarım oyunun çıkış gününde gelecek olan ilk gün güncellemesiyle düzeltilebilir ancak şimdilik bu sorunların olduğunu göz önünde bulundurmalısınız.
Star Wars Outlaws’a Başlamadan Önce Bilmeniz Gerekenler
Özetlemek gerekirse Kay Vess, evcil hayvanı Nix ve dostlarıyla keyifli vakit geçirdim. Oyunun sunduğu hikâyede bir soygun hikâyesinden bekleyebileceğiniz tüm beklenmedik ters köşeler, ihanetler ve hatta gördüğünüz an şaşıracağınız karakterler var. Bu evrende Jedi’ları ya da Skywalker’ları görmeden ne kadar çok şeyin anlatılabileceğini görmek de bir o kadar heyecan verici. Son dönemde çok fazla Star Wars evreninde geçen oyun görüyoruz ama iyisiyle kötüsüyle Star Wars Outlaws deneyimlemeye değer bir oyun olmuş. Yine de ülkemizdeki fiyatlar göz önüne alındığında kesinlikle tam fiyattan alınmayı hak etmediğini düşünüyorum.
En güncel oyun haberleri için Instagram, Twitter ve Google Haberler üzerinden Oyun Dijital’i takip edebilirsiniz. Ayrıca, fikirlerinizi yorumlar kısmından diğer okurlarımızla paylaşabilirsiniz.
Bu inceleme, yayıncı tarafından ücretsiz olarak Oyun Dijital’e sağlanan kod ile PS5 platformunda yapılmıştır. İnceleme politikamıza buradan göz atabilirsiniz.
Star Wars Outlaws
Star Wars Outlaws-
Eğlence Faktörü7/10 İyi
-
Bölüm Tasarımı7/10 İyi
-
Kontrol ve Oynanış7/10 İyi
-
Grafikler4/10 İdare Eder
-
Ses ve Müzik7/10 İyi
-
Optimizasyon5/10 Ortalama
-
Tekrar Oynanabilirlik5/10 Ortalama
Artılar
- İtibar sistemi oynanışı çeşitlendiriyor.
- Canlı hissettiren atmosferi evreni gerçek anlamda yaşıyor hissettiriyor.
- Yetenek/uzman ilişkisi karakter gelişimi ile güzel bağdaştırılmış.
Eksiler
- Grafikler kesinlikle yeni nesile yakışmıyor.
- Performans özellikle konsol tarafında ciddi anlamda problemli.
- Diyaloglardaki karakter animasyonları ve mimikler seslendirme ile uyumsuz ve yavan.
- Görevler zamanla tekrara biniyor ve oynanış çeşitliliği yeterli seviyede değil.